Daftar Online BL1M (BANTUAN LESEN 1 MALAYSIA)



BL1M (BANTUAN LESEN 1 MALAYSIA) diilhamkan oleh SHEB (Sekretariat Hal Ehwal Bandar) pada awal tahun 2012 dan telah memulakan program perintisnya pada 6hb April 2012 dan tamat pada 6hb September 2012 di PEKAN , PAHANG bersama KELAB KAWAN.

Dalam program perintis ini, kami mendapati banyak isu-isu berhubung dengan lesen dan berpendapat bahawa ada baiknya jika program ini dapat dilaksanakan di seluruh negara.

Program ini telah diberi pengiktirafan sebagai Program Nasional yang akan dilaksanakan apabila ianya diumumkan oleh YB. Khairy Jamaluddin Ketua Pemuda UMNO MALAYSIA semasa Perhimpunan Agung UMNO 2012.

Kajian SHEB mendapati dalam tempoh 10 tahun lebih 200,000 orang telah didapati bersalah memandu tanpa lesen. Angka ini dalam realiti lebih besar memandangkan masyarakat memandang remeh dalam konteks ini serta kurang kesedaran bahaya menunggang tanpa lesen.

FAKTA BL1M
  • Hanya untuk Lesen B2 tunggal.
  • Disasarkan kepada 500 ribu warganegara Malaysia
  • Terbuka kepada rakyat yg tidak mempunyai sebarang lesen memandu dari umur 17-40
  • Dijalankan di semua kawasan parlimen seluruh negara.
  • Peserta akan menjalani kursus yg telah ditetapkan oleh JPJ. Tiada jalan pintas.
  • Akan berjalan serentak setelah dirasmikan
  • Berpeluang menduduki ujian berkomputer bahagian 1 sehingga 3 kali
Makluman: BL1M (BANTUAN LESEN 1 MALAYSIA) telah ditutup.

Klik untuk Daftar Online MyLesen 

13 komen:

  1. kanapa umur antara 17-40 tidak16-40

    ReplyDelete
  2. macam mana i nak daftar..??

    ReplyDelete
  3. i umur 26..kalau i nak dafter lesen motor nak macam mana..?tq

    ReplyDelete
  4. lama da isi...tp still xde jwpn..xtau lulus atau x..huhu

    ReplyDelete
  5. Kat mana nak daftar,saya x tahu?

    ReplyDelete
  6. Kat mana nak daftar,saya x tahu?

    ReplyDelete
  7. BLH BG LINK UTK DAFTAR SECARA ONLINE TAK.TAK TAU NK CR KAT MANE LA

    ReplyDelete
  8. Nape msti umur 17 tk 16..n kt mana nk dftr on9 nii..

    ReplyDelete
  9. saya nak tnya.....mcm mana nak block no rebate yang kita guna tu....sebab nama saya sudah di tebus tapi barang tk sampai lagi.....selepas tu duit pun sudah diberik kat org tu....tak tahu dia agen dari mana....

    ReplyDelete
  10. salam..
    saya pn x tau nk cri kt mana..klo blh bg sy link untuk daftar oneline...
    maaf menyusahkan....tlg sy ye tq...

    ReplyDelete
  11. sekarang 2014 ade lagi ke x .col 2 x angkat pun .

    ReplyDelete
  12. Arian948:12 PM

    Nape saye nak daftar online xdapat???

    ReplyDelete