Syarat-syarat membuka kedai 1 Malaysia




DEFINISI

Konsep KR1M adalah untuk menjual barangan keperluan pada harga sehingga 50% lebih rendah berbanding barang sama yang berjenama,
namun kualiti tetap diutamakan.

Tanda niaga‘Kedai Rakyat 1 Malaysia’ serta jenama produk‘1 Malaysia Kedai Rakyat’ telah didaftarkan sebagai hak milik Kerajaan.

SYARAT PENYERTAAN

Mana-mana syarikat / koperasi / individu yang ingin menjalankan operasi KR1M adalah tertakluk kepada peraturan-peraturan berikut:

Pendaftaran Perniagaan
Perniagaan perlu didaftarkan di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) / Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM).

Pemilikan Perniagaan
- Syarikat / Koperasi / Enterpris adalah 100% ekuiti / saham /milik warga negara Malaysia.

Modal
Keperluan modal minima adalah dalam bentuk tunai atau  bank guarantee atau debentur atau lain-lain instrumen kewangan seperti berikut:



Saiz Premis
(kaki persegi)
Modal
(RM)
1,500
460,000
3,500
650,000



Penentuan Lokasi
Penentuan lokasi serta keluasan premis KR1M akan dimuktamadkan oleh Kerajaan.

SYARAT OPERASI

1. Pengusaha bertanggungjawab sepenuhnya ke atas operasi perniagaan termasuk menanggung segala kos/caj berkaitan pengendalian KR1M
seperti bayaran utiliti, cukai, lesen, gaji pekerja, sewa kedai dan lain-lain.
2. Perlu menjual kesemua produk 1Malaysia Kedai Rakyat pada setiap masa beserta dengan barang keperluan harian yang ditetapkan.
3. Harga jualan produk di KR1M mengikut harga yang ditetapkan.
4. Menggunakan sistem Point Of Sale (POS) yang ditetapkan.
5. Mempunyai talian internet untuk pengendalian P.O.S.
6. Susunatur (layout & planogram) mengikut garis panduan yang ditetapkan seperti di Lampiran 1.
7. Mempamerkan papan tanda mengikut spesifikasi KR1M seperti di Lampiran 2.
8. Menggunakan Standard Operating Procedure (SOP) yang ditetapkan.
9. Waktu operasi perniagaan adalah bermula dari pukul 7.00 pagi hingga 11.00 malam setiap hari.
10. Mematuhi undang-undang dan peraturan-peraturan yang dikeluarkan oleh Kerajaan dari masa ke semasa.
11. Kesediaan untuk beroperasi di mana-mana lokasi yang ditetapkan oleh Kerajaan.


TATACARA PERMOHONAN

Borang permohonan boleh didapati di Ibu Pejabat KPDNKK Putrajaya, Pejabat PDNKK Negeri dan Cawangan atau dimuat turun dari laman
sesawang Kementerian di www.kpdnkk.gov.my (Garis Panduan Pembukaan Dan Operasi, Borang Permohonan)

Semua permohonan hendaklah dihantar kepada Ibu Pejabat KPDNKK Putrajaya / Pejabat PDNKK Negeri / Cawangan atau secara online.

   Alamat Ibu Pejabat KPDNKK adalah seperti berikut:
   Kementerian Perdagangan Dalam Negeri,
   Koperasi dan Kepenggunaan
   Delivery Management Office (DMO)
   Aras 5, Blok Menara, No.13, Persiaran Perdana, Presint 2
   Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
   62623 Putrajaya.
   Tel : 603-8882 6948/6253/6940
   Faks : 603-8882 6227
   Email : kr1m@kpdnkk.gov.my 

Alamat Pejabat PDNKK Negeri / Cawangan boleh didapati daripada laman sesawang www.kpdnkk.gov.my


PERTIMBANGAN PERMOHONAN

Pertimbangan Jawatankuasa adalah berdasarkan kepada senarai semak dan kelayakan pemohon mengikut syarat-syarat yang ditetapkan.
(Senarai semak adalah seperti di Lampiran 4);


KEPUTUSAN PERMOHONAN

Surat makluman keputusan kepada pemohon akan dikeluarkan dalam tempoh tiga (3) hari selepas keputusan dibuat oleh Jawatankuasa.

Pemohon yang berjaya akan diberi taklimat mengenai syarat-syarat operasi dan perlu menandatangani Surat Akujanji / Perjanjian.


42 komen:

  1. Assalam..
    Kat T.Intan belum ada lagi..

    ReplyDelete
  2. nak buka satu lah KR1M nih

    ReplyDelete
  3. Maha gak modal awal ni.
    Kena simpan semua gaji utkbeberapa tahun baru boleh dapat modal.
    Rasa-rasa kalau buka dalam Suria KLCC atau Berjaya Times Square berbaloi ke?

    ReplyDelete
  4. Nice article thanks for sharing this! I like, I am the first time on this site and am really enthusiastic about and so many good articles. I think it’s just very good. i like this type of articles.

    ReplyDelete
  5. mak aii modal, macam nak bukak supermarket, hehe.. orang kaye jer la yang boleh berniaga nampaknya... http://www.facebook.com/kualakangsar.perak

    ReplyDelete
  6. Anonymous12:46 AM

    BOLEH X KALAU BUDGET TU RENDAH CKIT DALAM 50,000 KEBAWAH

    ReplyDelete
  7. asmanizam10:02 AM

    Shah Ril...sy setuju kenyataan awk....

    ReplyDelete
  8. setuju dgn shah ril .. modal byk tu..org kaya je la yg bole bkk.. huuhuhuhu

    ReplyDelete
  9. Anonymous3:15 PM

    Bb kate pepatah org kaya bertambah kaya la mcm ni

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:35 PM

    org kaya semakin kaya, org miskin jd pengguna jer la, bagi la peluang kpd yg kurg berkemampuan utk menjana pendapatan, modal nk dekat setengah juta mana nk cari? 10 tahun simpan tak payah makan pon tak berbaloi,

    ReplyDelete
  11. D&D Megah Enterprise, Beaufort Sabah7:30 PM

    Tok wan
    Minat ada tapi tak do peluang sebab model tinggi sangat...nak buka kat kampung konon sbb kat sini tak nampak KR1M...tinggal nama je org miskin tak peluang buka niaga....jadi penguna KR1M je le...

    ReplyDelete
  12. Anonymous5:52 PM

    salam...modal terlalu banyak tetapi boleh dipertimbangkan lagi...bawa berbincang dengan PM kita..PM kita kan baik..dia akan bantu raykat malaysia..tambah2 orang melayu 1 bangsa dengan kita..

    ReplyDelete
  13. ingat nk buka perniagaan nih but modalnya trlalu mahal...kata nak majukan rakyat malaysia yg kurang berkemampuan namun hakikatnya pluang terbuka luas unt org yg brkemmpuan sj..yg sderhana pandang dan lihat sjla yek...

    ReplyDelete
  14. Anonymous9:37 PM

    Mak hai... modalnya bukan main tinggi sekali.. ini bkn nak tolong golongan kurang kemampuan.. tapi nak menambahkan kekayaan org yang sudah kaya.. Apalah.. nak tolong rakyat konon...

    ReplyDelete
  15. Anonymous9:53 PM

    mcm mane klu nk bukak kt kmpung klu modal perlu hmpir stgh juta?klu kerajaan blh bg pnjaman kpd orang yg berminat nk buka KR1M ni ok jgk,klu cm ni orng yg kaya makin kaya lah,xde peluang untuk orang yg kurang modal terutama bangsa melayu sendiri..

    ReplyDelete
  16. Anonymous8:54 AM

    Ingatkn KR1M dpt bantu golongan pendapatan rendah untuk memulakan perniagaan...modal pun dekat 1/2juta...nampak gaya melayu malaysia pun suatu hari leh jadi macam rakyat melayu Singapura..hidup susah atas tanah air sendiri. Ekonomi 90% dikuasai bangsa bukan melayu.Bila agaknya peluang untuk orang melayu berjaya??

    ReplyDelete
  17. Anonymous12:17 PM

    mahal gila modal dia...hukkk22

    ReplyDelete
  18. nak buka salon satu malaysia boleh?

    ReplyDelete
  19. mmg minat nak buka salon tp cam mana nak mohon?

    ReplyDelete
  20. Francais Kedai Farmasi (Konsep Francais Percuma)

    Peluang memiliki Francais kedai Farmasi dengan serendah RM5,100 (Daftar RM100, Produk Cosway RM5,000)!

    (Konsep Fraincais Percuma) = Semua kos operasi untuk francais kedai Farmasi seperti pengubahsuaian, sewa, utiliti & stok yang dianggarkan berjumlah RM800k - 1,000k akan ditanggung sepenuhnya oleh Syarikat.

    Keuntungan adalah dari jualan kedai Farmasi + juga dari Network marketing (konsep MLM).

    Syarikat Cosway sedang aktif melebarkan rangkaian francais Kedai Farmasi diseluruh negara hingga tahun 2015.
    Rebut peluang francais ini!

    H/p: 013-392 1369
    Email: nanyfirzani@gmail.com
    Siti Azni (Nani) - Shah Alam
    Berminat - Talifon atau Sms atau Email, saya akan hubungi untuk beri details ataupun temujanji untuk melihat sendiri konsep kedai Cosway Farmasi di Kelana Jaya atau Putra Jaya!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous2:11 PM

      macam mana ya nk join

      Delete
  21. hmm..harga modal tu hampir2 boleh buka stesyen minyak ni...

    ReplyDelete
  22. assalam.kepada iza teratak usang...di teluk intan dah ade kr1m dkat jlan simpang nk msuk selabak..lame ade dah.tp better g TF je..brbaloi2...

    ReplyDelete
  23. Anonymous4:43 PM

    salam satu malaysia...saya pernah berniaga kedai runcit pengalam selama 3tahun..saya ingat dengan bantuan kedai 1malaysia ini..dapat membantu saya untuk perkembangkan lagi perniagaan saya...tapi dengar dan lihat sendiri angka modal hampir 1/2juta mana lah saya mampu..macam mana saya nak memajukan lagi perniagaan saya kalu macam ini....seorang suami isteri yang hanpa tidak dapat membuka kedai satu malaysia kerana kami tak mampu....

    ReplyDelete
  24. Salam satu Malaysia...kepada rakan2 semua... KR1M itu amat berbaloi dgn RAKYAT DIDAHULUKAN... So kenapa nak peningkan kepala.. Kalu berminat dalam bis peruncitan.. Saya boleh kongsi... Bgmnpun Anda boleh memiliki kedai yg lebih cantik dgn harga 1%dari kedai KR1M..

    Call saya 0139021215 ChexMart..
    Saya sedia membantu Anda... Jika Anda sanggup untuk bantu diri Anda sendiri..
    Mulakan langkah bijak sementara kotar belum penuh... BERTINDAK AWAL AKAN MENJAMIN / MELAYAKAN ANDA MEMILIKI KEDAI YG NILAINYA HAMPIR
    RM 1 Juta. Projek ini kami namakan " SETUJA KEEMASAN."

    ReplyDelete
  25. http://kahwinthaibest.blogspot.com/

    ReplyDelete
  26. teringi sangat nak buka kedai rakyat 1malaysia ni tapi tapi kalu modal tu sendiri yg punya al kisah nya ke inginn tu kompom x sampai lah..huhu

    ReplyDelete
  27. habis nama jer kedai rakyat 1 M tapi hanya org kaya jer yang boleh buka

    ReplyDelete
  28. ala....kalo tak pun try search station rakyat atau U station....modal pon rendah ...mcm station rakyat ada jual gak brg2 1 malaysia....modal paling rendah 15k je..huhuhu

    ReplyDelete
  29. bole buat loan rasernya kalu permohonan diluluskan..

    ReplyDelete
  30. Sertai kami di 1kubsb untuk diskaun dan rebat tunai koperasi tuan/puan.

    ReplyDelete
  31. modal trlalu byak mcm mna buat...hnya org kaya je yg mmpu,,,

    ReplyDelete
  32. #


    1.
    pak aldy medan21 Mei 2013 06.20

    Saya sangat berterimah kasih banyak kepada AKY DARMO atas bantuan AKY saya sudah bisa membayar semua hatang2 orang tua saya bahkan saya juga sudah punya usaha kecil2an sendiri itu semua berkat bantuan AKY DARMO yg telah memberikan anka jitunya kepada saya dan alhamdulillah berhasil,,ramalan AKY DARMO meman memiliki ramalan “GHOIB” yang dijamin 100% tembus,jika anda mau bukti bukan kata2 silahkan anda hubungi AKY DARMO di nope 082**357**407**154 http://prediksitogeljitusgphk.blogspot.com
    BalasHapus
    #
    pak aldy medan26 Mei 2013 04.24

    #

    Saya sangat berterimah kasih banyak kepada AKY DARMO atas bantuan AKY saya sudah bisa membayar semua hatang2 orang tua saya bahkan saya juga sudah punya usaha kecil2an sendiri itu semua berkat bantuan AKY DARMO yg telah memberikan anka jitunya kepada saya dan alhamdulillah berhasil,,ramalan AKY DARMO meman memiliki ramalan “GHOIB” yang dijamin 100% tembus,jika anda mau bukti bukan kata2 silahkan anda hubungi AKY DARMO di nope 082**357**407**154 http://prediksitogeljitusgphk.blogspot.com
    Hapus
    #
    pak aldy medan26 Mei 2013 04.09

    Hapus
    Balasan

    1.
    pak aldy medan21 Mei 2013 06.20

    Saya sangat berterimah kasih banyak kepada AKY DARMO atas bantuan AKY saya sudah bisa membayar semua hatang2 orang tua saya bahkan saya juga sudah punya usaha kecil2an sendiri itu semua berkat bantuan AKY DARMO yg telah memberikan anka jitunya kepada saya dan alhamdulillah berhasil,,ramalan AKY DARMO meman memiliki ramalan “GHOIB” yang dijamin 100% tembus,jika anda mau bukti bukan kata2 silahkan anda hubungi AKY DARMO di nope 082**357**407**154 http://prediksitogeljitusgphk.blogspot.com

    ReplyDelete
  33. mcm bukak kedai 7e jgak...sebijik syarat2 die..hik3..

    ReplyDelete
  34. @Shah Rildiorg nak bank guarantee je klu yg xde duit.. Pe ssh pakcik aku manager bank

    ReplyDelete
  35. hai saya juga minat nak buka kedai 1M ni .kedai ada tapi modal takdop.so saya nak sewa je le kedai tu.kawasan kubang kerian kota bharu.apa2 tel saya 019 9534566

    ReplyDelete
  36. salam... kunjungi toko online kami www.nafizaheadscarf.com
    ada update koleksi jilbab terbaru.. happy shopping

    ReplyDelete
  37. @Wan Farouk Tapi sekurangnya 7e pon tak semahal ni, sekitar RM250K jek. Modal KR1M ni dah mcm harga nak bukak stesen minyak Petronas ni, MyDin mampu la nk bukak byk KR1M ni.. Makin kayaaa...

    ReplyDelete
  38. Niaga burger lagi bagus la klu camni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awat xda lockbonu kat wechat?..

      Delete
  39. Incik Ibni_lockbonu, awat x add wechat aq??..Ant Marlina..add naa

    ReplyDelete
  40. Anonymous8:56 AM

    Alahai mahal bebono mcam nk mulakn pernigaan if begini. nk bantu sapo ni? org kaya jalh org miskin u all pembeli jalh. Mcam nk maju ni!

    ReplyDelete